Anteros and anterotism in France (1531-1581). A contribution to the study of love literature in the 16th century
Antéros et l'antérotisme en France (1531-1581). Contribution à l'étude de la littérature amoureuse au XVIe siècle
Résumé
When André Alciat published his collection of Emblems, he popularised Anteros, a long-forgotten minor deity of the Greco-Latin pantheon. Son of Venus and brother of Eros, Anteros promotes mutual love and punishes those who, although they are loved, mock or abuse the sincere feelings of their suitors who aspire to a harmonious and reciprocal relationship. At a time when love literature was particularly flourishing, the god was favourably received by humanists, though his reception is not always easily identifiable or homogeneous. This thesis examines how Anteros was received in sixteenth-century France, both as a character and as the founding principle of a specific amorous discourse : anterotism.Starting with an archaeological survey of the figure of Anteros, from the Greco-Latin world to the first decades of the sixteenth century, this thesis then looks at the rediscovery of the god in France, from the publication of Alciat's work in 1531 to Sébillet's 1581 volume wich brings together two dialogues and an essay on Anteros. Our study seeks to uncover the presence of the god of reciprocal love underneath his various masks, to understand the meaning of his presence and appearances and, more generally, to grasp the functions of anterotic discourse and its effects on the discourse of love in the production of these fifty years.By examining a vast corpus of Renaissance literature, its ancient sources and their medieval relays, the study seeks to shed light on the way in which Anteros was transformed into a poetics, a vein, and even a literary genre, shedding light on a whole area of Renaissance eroticism that has sometimes been neglected. More broadly, the study brings to light an important element in the history of cultural representations and conceptions of love and the amorous couple.
Lorsque André Alciat publie son recueil d'Emblèmes, il permet la popularisation d'Antéros, une divinité mineure, longtemps oubliée, du panthéon gréco-latin. Fils de Vénus et frère d'Éros, Antéros promeut l'amour mutuel et s'occupe du châtiment de celles et ceux qui, aimé(e)s, se moquent ou abusent des sentiments sincères de leurs prétendant(e)s aspirant à une relation harmonieuse et réciproque. Dans une période où la littérature amoureuse est particulièrement florissante, le dieu trouve un accueil favorable chez les humanistes, sans pour autant que sa réception soit toujours facilement identifiable et homogène. La thèse se propose d'étudier la façon dont est reçu Antéros à la fois comme personnage et comme principe fondateur d'un discours amoureux singulier, l'antérotisme, en France, au cours du XVIe siècle.Après une enquête archéologique sur la figure d'Antéros, du monde gréco-latin aux premières décennies du XVIe siècle, la thèse s'intéresse à la redécouverte du dieu en France, depuis la parution de l'ouvrage d'Alciat en 1531 jusqu'au volume de Sébillet qui, en 1581, réunit deux dialogues et un essai placés sous le signe d'Antéros. Notre étude cherche à identifier le dieu de l'amour réciproque sous ses différents masques, à comprendre le sens de sa présence et de ses apparitions et, plus généralement, à saisir les fonctions et les enjeux du discours antérotique qui vient remodeler les contours du discours amoureux renaissant dans la production de ces cinquante années.Le parcours à travers un vaste corpus renaissant, ses sources antiques et leurs relais médiévaux, cherche à mettre en lumière la façon dont Antéros se transforme en poétique, en veine, voire en genre littéraire, et rend sensible tout un pan de l'érotique renaissante, parfois délaissé. Plus largement, l'étude permet de mettre en lumière un élément important de l'histoire des représentations culturelles et des conceptions du sentiment comme du couple amoureux.