"How to 'reshape the Contours of Northern Irish Drama'? The Neo-Brechtian Use of Music in The Belle of The Belfast City by Christina Reid" - Publications des membres d'ARDAA (Association pour la Recherche en Didactique de l'Anglais et en Acquisition)
Article Dans Une Revue Coup de théâtre Année : 2011

"How to 'reshape the Contours of Northern Irish Drama'? The Neo-Brechtian Use of Music in The Belle of The Belfast City by Christina Reid"

Résumé

The period of the Northern Irish Troubles at the end of the 20th century was the occasion for many artists to voice their feelings. Most of them sought to represent their surrounding world as faithful to reality as possible. Yet, as the last century was coming to an end, and as the peace process was being talked about more vividly, a group of Northern Irish playwrights started to adopt another perspective on the conflict and strived to give it another dimension through their plays. In this paper, I have chosen to resort to Brechtian theory and analyse music in Christina Reid's The Belle of the Belfast City as a means to redefine the identity of Northern Irish drama; and also as a way to give another representation of the Troubles in Ulster as seen through a feminine lens. Music, which cannot be separated from Brecht's art, is also very present in Northern Irish drama as it may dig the division of the population or promote its reconciliation. For Brecht, "songs" belong to a series of devices meant to fragment the play, to create distanciation, two notions that I also intend to examine carefully in this neo-Brechtian play.
La période des Troubles en Irlande du Nord à la fin du XXème siècle fut l'occasion pour de nombreux artistes d'exprimer leurs sentiments. La plupart d'entre eux cherchait à représenter l'environnement de la manière la plus fidèle possible. Cependant, dès 1980, alors que le processus de paix devenait un thème récurrent dans la Province, un groupe de dramaturges nord-irlandais adopta un autre point de vue sur le conflit et s'interrogea sur les possibilités de représentations autres que réalistes qui s'offraient à eux. J'ai choisi de m'appuyer sur la théorie brechtienne du théâtre et d'analyser l'utilisation de la musique dans la pièce de Christina Reid The Belle of the Belfast City en tant que procédé de redéfinition du théâtre nord-irlandais. La théorie brechtienne offre à Reid une nouvelle façon de représenter les Troubles à travers les yeux de femmes. La musique, qui ne peut pas être séparée de l'art de Brecht, est aussi très présente dans le théâtre ulstérien puisqu'elle peut creuser les écarts entre les deux populations ou promouvoir leur réconciliation. Pour Brecht, les " songs " font partie d'une série de procédés destinés à fragmenter la pièce de théâtre de manière à créer une distanciation, notions qui seront minutieusement étudiées dans cette pièce néo-brechtienne.

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hal-00749054 , version 1 (14-11-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00749054 , version 1

Citer

Virginie Privas-Bréauté. "How to 'reshape the Contours of Northern Irish Drama'? The Neo-Brechtian Use of Music in The Belle of The Belfast City by Christina Reid". Coup de théâtre, 2011, 25, pp.185-202. ⟨hal-00749054⟩
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