The Collaboration of Lewis Carroll and Harry Furniss: illustrating the Sylvie and Bruno books - Publications des membres d'ARDAA (Association pour la Recherche en Didactique de l'Anglais et en Acquisition)
Article Dans Une Revue Recto/Verso Année : 2008

The Collaboration of Lewis Carroll and Harry Furniss: illustrating the Sylvie and Bruno books

Résumé

The collaboration between Harry Furniss and Lewis Carroll did not stem from friendship, but from necessity: Carroll always illustrated his own texts as he wrote them, but his drawing skills were not good enough for publication. Yet it was impossible for him to write up the novel if the illustrating process did not take place simultaneously. To what extent is the collaborative creation of Sylvie and Bruno a real dialogue? Did Carroll only consider Furniss as an extension of himself? The correspondence between the two men allows us to analyse the complex relationship between the writer and the artist, but also acts as a prism that decomposes Carrollian creation into its graphic and textual components, which had been closely associated ever since his early texts. We will try and show to what extent the Carrollian creative process belongs to the linear mode of writing or to the global and simultaneous mode of graphic arts.
La colaboración entre Harry Furniss y Lewis Carroll no procede de amistad, sino de necesidad. Carroll había siempre ilustrado sus propios textos mientras los escribía, pero su técnica de artista no era suficiente para publicación. Sin embargo, le era imposible escribir su novela sin que las ilustraciones fueran dibujadas al mismo tiempo. ¿Hasta que punto fue un verdadero diálogo la creación en colaboración de Sylvie and Bruno? ¿Para Carroll, era Furniss nada más que un instrumento? La correspondencia entre los dos hombres permite analizar la relación compleja entre el escritor y el artista, pero también funciona como un prisma que separa los elementos gráficos y textuales de la creación carrolliana, que siempre fueron íntimamente asociados desde las obras de juventud. Intentaremos mostrar hasta que punto el proceso creativo de Carroll pertenece al modo linear de la escritura o al modo global y simultáneo de las artes gráficas.
La collaboration entre Harry Furniss et Lewis Carroll n’est pas le fruit d’une amitié mais d’une nécessité : si Carroll avait l’habitude d’illustrer tous ses textes lui-même, sa technique est insuffisante pour que ses dessins soient publiés. Il est cependant incapable d’écrire sans que les illustrations soient faites simultanément. Dans quelle mesure cette genèse à deux est-elle une véritable collaboration ? Carroll se contente-t-il d’utiliser Furniss comme un simple exécutant ? La correspondance entre Carroll et Furniss nous permet de retracer les relations complexes entre l’artiste et l’écrivain, mais agit également comme un prisme qui sépare les composantes graphiques et textuelles de la création carrollienne, étroitement associées depuis les textes de jeunesse. Nous nous proposons de montrer dans quelle mesure le processus de création chez Carroll relève du mode linéaire de l’écriture ou du mode global et simultané des arts graphiques.
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  • HAL Id : halshs-01111894 , version 1

Citer

Christine Collière-Whiteside. The Collaboration of Lewis Carroll and Harry Furniss: illustrating the Sylvie and Bruno books. Recto/Verso, 2008, La Création en Collaboration, 3, http://www.revuerectoverso.com/spip.php?page=numero&id_rubrique=39. ⟨halshs-01111894⟩
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