« Espèces d’utopistes. Un parcours zolien »
Résumé
Within the "Rougon-Macquart" series, Zola assigns his most idealist creations the task of embodying the Socialism of 1848. This is chiefly the case in four of his novels : "La Fortune des Rougon" (1871), "Le Ventre de Paris" (1873), "Germinal" (1885) and "L’Argent" (1891). These amount to four observation points which allow us to witness and grasp the shape, the making, and the uses of utopian discourse. Zola’s verdict seems to be without appeal: such discourses seem detachable and almost “frozen” ; they are radically discredited, both by the judgment of History itself, and by the pragmatic vision of a writer who has experienced and overcome – so it seems – all forms of dogmatism.
Au sein des "Rougon-Macquart", Zola délègue à ses créatures les plus idéalistes le soin d’incarner le socialisme quarante-huitard. Quatre romans en particulier lui en donnent l’occasion : "La Fortune des Rougon" (1871), "Le Ventre de Paris" (1873), "Germinal" (1885) et "L’Argent" (1891). Quatre postes d’observation, donnant à voir et à penser la fabrique, la facture et les usages du discours utopique. Le diagnostic paraît sans appel : prenant l’allure d’une pièce détachée, ce discours souffre d’un discrédit radical, imputable au verdict de l’Histoire aussi bien qu’au pragmatisme d’un écrivain revenu – semble-t-il – de tous les dogmatismes.