« Balzac et le sujet des jeunes filles »
Résumé
In early 19th century France, the very young woman does not belong to herself. How then can we imagine her Bildungsroman ? By dramatising the choices available to her, with a view to marriage. Such is the answer, such is the experience sketched out by Balzac in his "Scènes de la vie privée" and his "Scènes de la vie de province". He lends a voice to the “marriageable girl” and gives substance to her ideals, with as much sympathy as irony. An initiatory scenario: taken to its conclusion, the “romanticisation of reality” (G. Lukacs) becomes a school of lucidity.
Dans la France du premier XIXe siècle, la très jeune femme ne s’appartient pas. Comment imaginer dès lors son roman de formation ? En théâtralisant les choix qui peuvent s’offrir à elle, dans la perspective du mariage. Telle est la réponse, telle est l’expérience esquissée par Balzac dans ses "Scènes de la vie privée" et ses "Scènes de la vie de province". Il prête une voix à la « fille à marier » et donne corps à ses idéaux, avec autant de sympathie que d’ironie. Scénario initiatique : conduite à son terme, la « romantisation du réel » (G. Lukacs) devient une école de la lucidité.