Medium and identity of discourse genres
Médium et identité du genre de discours
Résumé
If we interpret the discourse genre as a communication device inscribed in history, we are led to speculate which modification of its components is liable to provoke the transition to a distinct genre. The problem arises with particular acuity when it is the medium that is modified. The simplest situations are those that concern the transition from oral speech to written text. This article is interested in a less obvious transformation, one that aims only to amplify the perception of the addressees. I rely on two examples: the introduction of the microphone, specifically within churches during the 1960’s, and more recently the presence of giant screens at political rallies. I endeavour to show that the microphone made the transition to a new discourse genre possible. We can speak of a genre mutation since the technical innovation interacted with an ideological evolution, the aggiornamento advocated by the Vatican Council II. As for the giant screens, even though the technical modification is more remarkable than that of the microphone, it does not provoke a genre mutation but rather reinforces the rhetorical Scene device. It would be better to speak of a genre alteration in this case.
Si on appréhende le genre de discours comme un dispositif de communication inscrit dans l’histoire, on est amené à se demander quelle modification de ses composants est susceptible de provoquer le passage à un genre distinct. Le problème se pose avec une acuité particulière quand cette modification porte sur le médium. Les situations les plus simples sont celles qui concernent le passage de l’oral à l’écrit. Cette contribution s’intéresse à une transformation moins évidente, car elle vise seulement à amplifier la perception des destinataires. Je m’appuie sur deux exemples : l’introduction du microphone, au cours des années 1960, dans les églises, et plus récemment la présence d’écrans géants dans les meetings politiques. Je m’attache à montrer que le microphone a rendu possible le passage à un nouveau genre de discours. On peut parler d’une mutation générique car la novation technique a interagi avec une évolution d’ordre idéologique, l’aggiornamento promu par le Concile Vatican II. En ce qui concerne les écrans géants, bien que la modification technique soit plus spectaculaire que celle du microphone, elle ne provoque pas de mutation générique mais renforce le dispositif de la Scène rhétorique. Il vaut mieux parler ici d’altération générique.
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