The Other as seen through polytextuality : science fiction artifacts in Points Chauds (Laurent Genefort)
L’altérité au prisme de la polytextualité : les artefacts science-fictionnels de Points chauds (Laurent Genefort)
Abstract
Points chauds (Hot Spots), by Laurent Genefort (2012), presents fictional testimonies in which recognition and distancing are combined to help understand, but also feel, what alien otherness would imply for human beings. Polytextuality presents itself here not only as an aesthetic choice, but above all as a modality of cognitive access to what establishes otherness, that is to say mostly the point of view adopted. In this paper, we will better understand the textual strategies employed by Laurent Genefort to engage a specific dynamic involving the understanding of alien otherness, through a polytextuality playong with scientific fiction artifacts varying in status and nature.
Points chauds, de Laurent Genefort (2012), présente des témoignages fictionnels où se mêlent reconnaissance et mise à distance, pour faire comprendre, mais aussi ressentir, ce que l’altérité extraterrestre impliquerait pour les êtres humains. La polytextualité se présente ici non seulement comme un choix esthétique, mais surtout comme une modalité d’accès cognitif à ce qui établit l’altérité, c’est-à-dire essentiellement le point de vue adopté. Il s’agira dans cet article de mieux cerner les stratégies textuelles employées par Laurent Genefort pour engager une dynamique spécifique mettant en jeu la compréhension de l’altérité extraterrestre, par une polytextualité impliquant des artefacts science-fictionnels au statut et à la nature très variables.