“Under a big bell jar, a… charming girl”: The model of the Wunderkammer in two Nuits de Paris
« Sous un grand bocal, une… fille charmante » le modèle du cabinet de curiosités dans deux Nuits de Paris
Résumé
Exhibition spaces cannot be found on the wandering path of the narrator of Les Nuits de Paris, except for the references to Wunderkammers. In the the 5th and 91st nights, the Spectator comes upon the display of an embalmed girl and a lifelike wax figure of another girl. This study looks at the use of the Wunderkammer as a model, enabling a morbid exhibition of the female body as well as a broader aesthetic reflection and criticism of traditional conceptions of art.
Les lieux de l’art semblent absents du parcours des Nuits de Paris ; à l’exception du cabinet de curiosités qui apparaît notamment dans les 5e et 91e nuits, où le Spectateur découvre, exposées, une fille embaumée et une autre reproduite fidèlement en cire. Cette étude s’attache à comprendre l’utilisation du modèle du cabinet de curiosités, qui permet une exposition morbide du corps féminin mais également l’affirmation d’un parti pris esthétique.