Direction et éducation genrée dans Les Lettres du pape Clément XIV de Caraccioli - Sorbonne Université
Journal Articles Arts et Savoirs Year : 2020

Spiritual direction and gender education in Interesting Letters of the Late Pope Clement XIV (Ganganelli) by Caraccioli

Direction et éducation genrée dans Les Lettres du pape Clément XIV de Caraccioli

Abstract

The article speaks about the “topos” of Master in the apocryphal collection about the Pope Clement XIV published by Caraccioli. The letters on upbringing are considered to evaluate their places in the collection (direction and education). Their main topics are specified to: what are the views of those letters about girl’s and boy’s upbringing (gender education?)? what place of study for pu-pils? How to do to select a condition and a trade? etc. The con-formism of this positions has been highlighted: religion and edu-cation are always interconnected; the social order of France’s old regime is never contested, but the pedagogy is modern. At last, the authoress demonstrates that the topos of the Master is essen-tial for the success of the mystification (credibility) but also his failure.
L’auteur étudie la figure du maître dans la supercherie épistolaire conçue par Louis-Antoine de Caraccioli autour du défunt Clément XIV. Y sont étudiées les lettres pédagogiques de ce recueil dans la configuration d’ensemble où elles prennent place (direction et éducation), mais également sous l’angle des thématiques spécifiques qui y sont déployées : éducation des filles, des garçons ; lieu des études ; nature et modalités de celles-ci ; choix d’un état, etc. Il s’agit de mettre en lumière une éducation marquée par un certain conformisme, ne récusant jamais l’alliance indéfectible de la religion et de l’éducation, mais ouverte à la modernité, au moins sur le plan pédagogique. L’analyse a aussi pour but de montrer que cette figure du maître est un rouage essentiel de la réussite de la supercherie de Caraccioli, mais aussi de son éventement.
Fichier principal
Vignette du fichier
HAL A_S_13_5_Géhanne_Gavoty.pdf (432.4 Ko) Télécharger le fichier

Dates and versions

hal-03287410 , version 1 (15-07-2021)

Identifiers

Cite

Stéphanie Gehanne Gavoty. Direction et éducation genrée dans Les Lettres du pape Clément XIV de Caraccioli. Arts et Savoirs, 2020, Lumières plurielles (13), ⟨10.4000/aes.2611⟩. ⟨hal-03287410⟩
25 View
49 Download

Altmetric

Share

More