“'In the heart of each joke hides a little holocaust' (George Tabori): Horrendhilarious Wit on the British Contemporary Stage"
Abstract
This article argues that on the post-Adornian British experimental stage, wit has become a privileged place to cradle and harbour catastrophe. It analyses the way such In-Yer-Ear post-Beckettian playwrights as Harold Pinter, Martin Crimp, Caryl Churchill or Alice Birch explore the intrinsic tragic nature of wit and turn witticisms into the genuine locus of tragedy, thus engraving the tragic feeling at the heart of laughter. Doing so, they redefine both the architecture of tragedy and the nature of contemporary wit.
Cet article entend démontrer que sur la scène britannique expérimentale post-adornienne, le wit est devenu le lieu privilégié de la catastrophe. On analyse comment les dramaturges In-Yer-Ear que sont, dans le sillage de Beckett, Pinter, Crimp Caryl Churchill ou encore Alice Birch, explorent la nature intrinsèquement tragique du wit et font du régime métaphorique qui en est le fondement le locus de la tragédie, gravant ainsi le sentiment tragique dans le rire. Ce faisant, ces dramaturges redéfinissent les contours de la tragédie et invitent à repenser la nature du wit sur la scène contemporain.
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