Performance Cues for Music ‘with no plan’: a Case-study of Preparing Schoenberg’s Op. 11, No. 3
Résumé
To achieve a convincing performance, a musician needs a plan. In the particular case of Arnold Schonberg's Opus 11 No. 3 for piano, for which the composer stated that he wanted to "have no intention", the pianist needs a musical framework to mentally construct a plan and be able to situate himself in the piece, going through the sequence of musical events. In existing studies, the mental plans constructed by the musicians were recorded along with indications of the cues (performance cues or PCs) they used to maintain control of their performance. In this study, the pianist recorded the cues four times. They represent the progression of her understanding of the composer's ideas that she accessed through analysis, incorporating the gestures (or "choreography") she would use in performance, polyphonic listening and "unconscious assimilation" (Dunsby, 1995). The focus was on the development of the first section, illustrating the process with videos recorded during performance and preparation work.
Pour arriver à une exécution convaincante, un musicien a besoin d’un plan. Le cas particulier de l’op. 11 n°3 d’Arnold Schonberg pour le piano, pour lequel le compositeur avait déclaré vouloir « n’avoir aucune intention », le pianiste a besoin d’une trame musicale pour construire mentalement un plan et pouvoir se localiser dans la pièce, parcourant la séquence des événements musicaux. Dans les études existantes, les plans mentaux construits par des musiciens ont étés enregistrés avec des indications des points de repères (performance cues ou PCs) auxquels ils avaient recours pour avoir leur exécution sous control. Dans cette étude, la pianiste a enregistré les points de repères quatre fois. Ils représentent le parcours de sa compréhension des idées du compositeur auxquels elle a accédé à travers l’analyse, embarquant les gestes (ou la ‘chorégraphie’) qu’elle s’en servirait pour l’exécution, l’écoute polyphonique, et « l’assimilation inconsciente » (Dunsby, 1995). L’on a mis l’emphase sur le développement de la première section, illustrant le processus avec des vidéos enregistrées pendant les exécutions et le travail de préparation.
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