Lo santo y lo visible en El Príncipe constante de Pedro Calderón de la Barca
Abstract
Our focus is the analysis of the role of the visual within a remarkable comedia de santos, Calderon’s The Constant Prince. In this work, the playwright does not proffer to stage the supernatural elements in a sensational way, i.e. through the use of machines and artificial stage props, as is the case in other similar plays. Calderon retrieves other visual possibilities within the dramatic experience (mental and verbal images, scenic images, figures…) in order to showcase, instead of a miraculous sainthood, the spectacle of a man who submits to the dispossession of his own self, and the advent of the divine in its stead.
Nuestro propósito es analizar el papel que desempeña lo visual en una comedia de santos peculiar, El Príncipe Constante de Calderón. En ella, el dramaturgo no pretende proponer una escenificación sensacional de lo sobrenatural sirviéndose de tramoyas y artificios escenográficos, como ocurre a menudo en otras obras del mismo género. Son otras posibilidades visuales de la experiencia teatral (imágenes verbales y mentales, imágenes escénicas, figuras…) las que moviliza para mostrar no una santidad milagrosa, sino el espectáculo de un hombre sometido a una desposesión de sí y al advenimiento de lo divino en su seno.
Notre propos est d’analyser le rôle du visuel dans une comedia de santos singulière, Le Prince Constant de Calderón. Ici, le dramaturge ne prétend pas proposer une mise en scène sensationnelle du surnaturel en usant de machines et d’artifices scénographiques, comme c’est le cas dans bien d’autres pièces du genre. Ce sont d’autres possibilités visuelles offertes par l’expérience théâtrale (images verbales et mentales, images scéniques, figures…) dont il se sert pour donner à voir non pas une sainteté miraculeuse mais le spectacle d’un homme soumis à une dépossession de soi et au surgissement du divin en lui.