Introduction - Sorbonne Université
Article Dans Une Revue Cahiers d'histoire de l'aluminium Année : 2019

Introduction

Introduction

Résumé

1 -Are there aluminium multinationals? 1.1 -Internationalisation and globalisation versus multinationalisation 1.2 -Aluminium companies: internationalised rather than multi-nationalised? 2 -Alcoa, the reference model 2.1 -Early leadership (1886-1928) 2.2 -Growth focused on the American market (1929-1957) 2.3 -Facing a deeply changing aluminium market (1958-1999) 2.4 -Staying the leader (2000-2018) 3 -The French aluminium industry: an early but unfinished internationalisation 3.1 -The 19th century, the century of French aluminium? 3.2 -Alcan and Pechiney: a comparison of multinationalisation processes in a period of unstable market growth (1971-first half of the 1990s) 3.3 -A look back at the end of Pechiney in the context of the third globalisation
1 -Existe-t-il des multinationales de l’aluminium ? 1.1 -Internationalisation et mondialisation versus multinationalisation 1.2 -Les entreprises d’aluminium : internationalisées plutôt que multi-nationalisées ? 2 -Alcoa, modèle de référence 2.1 -Un leadership précoce (1886-1928) 2.2 -Une croissance axée sur le marché américain (1929-1957) 2.3 -Faire face à un marché de l’aluminium en profonde transformation (1958-1999) 2.4 -Demeurer le leader (2000-2018) 3 -L’industrie française de l’aluminium : une internationalisation précoce mais inaboutie 3.1 -Le XIXe, siècle de l’aluminium français ? 3.2 -Alcan et Pechiney : une comparaison des processus de multinationalisation en période de croissance instable des marchés (1971-première moitié des années 1990) 3.3 -Retour sur la fin de Pechiney dans le contexte de la troisième mondialisation
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04001393 , version 1 (22-02-2023)

Identifiants

Citer

Dominique Barjot. Introduction. Cahiers d'histoire de l'aluminium, 2019, n°63 (2), pp.13. ⟨10.3917/cha.063.0013⟩. ⟨hal-04001393⟩
20 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

More