Introduction
Introduction
Abstract
1 -Are there aluminium multinationals?
1.1 -Internationalisation and globalisation versus multinationalisation
1.2 -Aluminium companies: internationalised rather than multi-nationalised?
2 -Alcoa, the reference model
2.1 -Early leadership (1886-1928)
2.2 -Growth focused on the American market (1929-1957)
2.3 -Facing a deeply changing aluminium market (1958-1999)
2.4 -Staying the leader (2000-2018)
3 -The French aluminium industry: an early but unfinished internationalisation
3.1 -The 19th century, the century of French aluminium?
3.2 -Alcan and Pechiney: a comparison of multinationalisation processes in a period of unstable market growth (1971-first half of the 1990s)
3.3 -A look back at the end of Pechiney in the context of the third globalisation
1 -Existe-t-il des multinationales de l’aluminium ?
1.1 -Internationalisation et mondialisation versus multinationalisation
1.2 -Les entreprises d’aluminium : internationalisées plutôt que multi-nationalisées ?
2 -Alcoa, modèle de référence
2.1 -Un leadership précoce (1886-1928)
2.2 -Une croissance axée sur le marché américain (1929-1957)
2.3 -Faire face à un marché de l’aluminium en profonde transformation (1958-1999)
2.4 -Demeurer le leader (2000-2018)
3 -L’industrie française de l’aluminium : une internationalisation précoce mais inaboutie
3.1 -Le XIXe, siècle de l’aluminium français ?
3.2 -Alcan et Pechiney : une comparaison des processus de multinationalisation en période de croissance instable des marchés (1971-première moitié des années 1990)
3.3 -Retour sur la fin de Pechiney dans le contexte de la troisième mondialisation