Alcan and Pechiney : a comparison of multi-nationalisation processes during a period of unstable market growth (from 1971 to the first half of the 1990s)
Alcan et Pechiney : une comparaison des processus de multinationalisation en période de croissance instable des marchés (de 1971 à la première moitié des années 1990)
Abstract
From the 1970s onwards, the aluminium market underwent significant changes as the era of oligopolies came to an end and consumer power was increased by the listing of light metal on the LME. This deep-seated transformation of the economic environment would fundamentally reshape the industrial landscape in the sector, causing a wave of mergers between producers. Hence, in 2003 the Canadian company Alcan took control of France’s leading producer of aluminium, Pechiney. This study offers an insight into these two companies as they weathered the storm of market internationalisation, in pursuit of an understanding of the reasons behind the demise of the national champion Pechiney, taken over by its North-American competitor. In fact, the die was cast very early on. In the 1950s, Alcan had rolled out an ambitious and effective international strategy, based on downstream diversification and presence in the main markets, in particular in Europe. Thanks to this configuration, it was able to ride out the instability of the aluminium market in the 1970s-1980s without too much difficulty. For Pechiney, it was not the same story.
À partir des années 1970, le marché de l’aluminium connaît d’importantes mutations sous l’effet de la fin des oligopoles et d’une prise de pouvoir par les consommateurs avec la cotation du métal léger au LME. Cette transformation en profondeur de l’environnement économique allait bouleverser le paysage industriel de ce secteur, entraînant une vague de fusions-acquisitions entre producteurs. C’est ainsi qu’en 2003, le canadien Alcan prend le contrôle du n° 1 français de l’aluminium, Pechiney. Cette étude propose de retracer le parcours de ces deux entreprises face à l’internationalisation des marchés afin de comprendre les raisons qui ont amené la fin du champion national Pechiney, absorbé par son concurrent nord-américain. En fait, très tôt, les dés sont jetés. Dès les années 1950, Alcan avait mis en place une stratégie à l’international ambitieuse et performante, fondée sur la diversification vers l’aval et une présence sur les principaux marchés notamment en Europe. Cette physionomie allait lui permettre d’aborder sans trop de grandes difficultés l’instabilité du marché de l’aluminium des années 1970-1980. Or il n’en fut pas de même pour Pechiney.