Grands travaux et stratégies des entreprises (années 1870-1939)
Résumé
If the French companies of public works continue to weigh at the international level And, singularly, in Asia or in the countries of the Gulf, they owe it to their colonial experiment. From this point of view, French Indochina was during the first half of the XXth century, a privileged sphere of expansion. If the setting-up of these companies is sometimes early, fastly the activity concentrated on a small number of companies. These became established most of the time regionally rather than they did not make on the whole territory: such was the case of Establishments Eiffel, then the Société de Construction of Levallois-Perret in Cochinchina and in the Cambodia, or of the Société des Grands Travaux de Marseille in Tonkin. In front of they however Octave Homberg's support, then of the Bank of Indochina, as well as the strong personality of Jean Rigal made possible the ascent of the Société Française d’Entreprises de Dragages et de Travaux Publics (DTP). This one became a leader, active on the whole territory, even if the company was settled at first in Cochinchina. She joined today today the Bouygues Group, the strong setting-up of which she allowed in Far East, in particular in Hong-Kong and Singapore.
Si les entreprises françaises de travaux publics continuent de peser au niveau international et, singulièrement, en Asie ou dans les pays du Golfe, elles le doivent pour beaucoup à leur expérience coloniale. De ce point de vue, l’Indochine française constitue durant la première moitié du XXe siècle, une sphère privilégiée d’expansion. Si l’implantation de ces entreprises est parfois précoce, vite l’activité s’est concentrée sur un petit nombre d’entreprises. Celles-ci s’implantèrent le plus souvent régionalement plutôt qu’elles ne firent sur l’ensemble du territoire : tel fut le cas des Etablissements Eiffel, puis de la Société de Construction de Levallois-Perret en Cochinchine et au Cambodge, ou de la Société des Grands Travaux de Marseille au Tonkin. Face à elle cependant le soutien d’Octave Homberg, puis de la Banque d’Indochine, ainsi que la forte personnalité de Jean Rigal ont rendu possible l’ascension d’un leader, actif sur l’ensemble du territoire, même s’il était d’abord installé en Cochinchine, à savoir la Société Française d’Entreprises de Dragages et de Travaux Publics (DTP), et aujourd’hui intégrée au sein du groupe Bouygues.