Personnifications de Rome et du pouvoir romain en Asie Mineure : quelques exemples
Résumé
During the Classical and Hellenistic periods, the Greeks created many political abstractions whose cults and images left a lasting impression on the civic space and the religious life of cities. This study addresses personifications of a political character, specifically those expressing the Roman power in the province of Asia. While the cult of Romè certainly has a special status, the personifications of institutions or political bodies and allegorical representations of qualities or « benefits » associated with Roman power are also frequent. This paper focuses on three important monuments and dedications – the Sebasteion of Aphrodisias, the Arch of Pergè, and the foundation of C. Vibius Salutaris in Ephesus – which allow us to grasp the intricacies of Roman power as viewed by the civic communities in the Greek-speaking provinces of the empire, and shed light on the articulation of imperial and local power.
Les Grecs des périodes classique et hellénistique ont créé de nombreuses abstractions à caractère politique dont les cultes et les images ont durablement marqué l’espace civique et la vie religieuse des cités. Cette contribution porte sur les personnifications à caractère politique, nouvelles ou réinterprétées, exprimant le pouvoir romain dans la province d’Asie. Si le culte de Romè revêt un statut particulier, les personnifications d’institutions ou de corps politiques, mais aussi de « bienfaits » associés au pouvoir de Rome sont également fréquentes : leur étude à partir de trois fondations significatives – le Sebasteion d’Aphrodisias, l’arc de Pergè et la fondation de C. Vibius Salutaris à Ephèse – permet de saisir les spécificités du pouvoir romain vues par les communautés civiques des provinces hellénophones et de comprendre l’articulation du pouvoir impérial et du pouvoir local.