A New Source for the Sonatas K. 17, 53, 68, 101, 106, 112, and 140, by Domenico Scarlatti
« Une nouvelle source des sonates K. 17, 53, 68, 101, 106, 112 et 140 de Domenico Scarlatti »
Abstract
The Sonates pour le clavecin [...] Opera IV, published in 1751 by Boivin under the name of Domenico Scarlatti, have long been thought to represent a case of misattribution, as being not newly composed sonatas but rather transcriptions from opera arias. We have discovered, however, that the three printed sources of these sonatas differ remarkably in content. Only one of the three sources contains arrangements of opera arias by Francesco Mancini, Francesco Bartolomeo Conti, Alessandro Scarlatti, and Nicola Francesco Haym; the two others consist of seven sona- tas for harpsichord by Domenico Scarlatti. The latter represent an authentic collection of the sonatas Opera IV by Scarlatti, which comprise the first printed edition of the sonatas K. 112, 53, 140, 101, 68 and 106.
Les Sonates pour le clavecin [...] Opera IV, publiées en 1751 par l’éditeur Boivin sous le nom de Domenico Scarlatti, ont été longtemps considérées comme un cas de fausse attribution, étant en réalité des transcriptions d’airs d’opéra. Nous avons toutefois constaté une incohérence en termes de contenu dans les trois exemplaires de ces sonates qu’on a pu localiser. En effet, un seul de ces exem- plaires contient des arrangements d’airs d’opéras de Francesco Mancini, Francesco Bartolomeo Conti, Alessandro Scarlatti et Nicola Francesco Haym, alors que les deux autres se composent de sept sonates pour clavecin de Domenico Scarlatti. Ceux-ci représentent donc le « véritable » recueil des sonates Opera IV de Scarlatti, comprenant la première édition gravée des sonates K. 112, 53, 140, 101, 68 et 106.
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