An adidactic situation for piano learning
Une situation adidactique pour les apprentissages pianistiques
Abstract
The notion of “adidactical situation” has been the object of several researches in didactics on multiple subjects, especially in mathematics and in sciences. However, it has not been used in music didactics yet. The following article belongs to the field of comparative studies in didactics and aims to test the possible application of this very notion in the domain of music education. More precisely, we offer here a specific “adidactical situation” regarding the teaching of the piano, its goal being to overcome an obstacle that plays a key role in the conceptualization of piano fingering. While the notion of “adidactical situation” enables us to question certain epistemological and psychological aspects relating to musical knowledge, it also opens up the field of music pedagogy to the elaboration of situations which confront the subject to an “antagonistic milieu”
La notion de situation adidactique a fait l’objet de nombreux travaux dans les didactiques des disciplines, particulièrement en didactique des mathématiques et dans celle des sciences. Cependant, elle n’a pas encore été investie en didactique de la musique. La présente contribution s’inscrit dans le champ des études comparatistes en didactique et vise à mettre à l’épreuve le fonctionnement possible de cette notion pour le domaine de l’éducation musicale. Plus précisément, nous proposons, pour les apprentissages pianistiques, une situation dont l’enjeu tient au franchissement d’un obstacle qui participe à la conceptualisation du doigté au piano. La notion de situation adidactique nous permet d’interroger certaines composantes épistémologiques et psychologiques des savoirs musicaux tout comme elle offre la possibilité d’ouvrir le champ des pratiques pédagogiques musicales à la construction de situations qui confrontent le sujet à un milieu antagoniste