La théorie économique au détour de la fiction : le roman didactique
Abstract
This paper shows that theory and fiction are not mutually exclusive in the field of economics: it is not uncommon for researchers, as well as textbook writers to escape to an unreal, hypothetical world of models and to give examples that give rise to stories. The novels written by university professors of economics with a view to explaining theory differently do belong to a specific genre: the didactic economics novel. These books can be diverted from their intended goal to be used in ESP classes, in order to bring non-native students to read longer texts in English. Reading should help students not only to improve their linguistic skills, but also to broaden their scope in terms of culture, as the texts include many references to literature, history and the English-speaking world.
Cette étude démontre que théorie et fiction ne sont pas incompatibles en économie, puisque les articles de recherche, d’une part, et les manuels traditionnels, d’autre part, font respectivement des incursions dans le monde imaginaire et hypothétique : modèles et exemples donnent lieu à de nombreuses narrations. Les romans écrits par les professeurs d’économie dans le but d’illustrer autrement la théorie constituent bien un genre à part : la fiction économique didactique. Ces ouvrages peuvent être détournés de leur but premier pour une utilisation dans le secteur Lansad, afin d’aborder la lecture d’une œuvre plus longue en langue étrangère. C’est aussi l’occasion d’exploiter les ressources offertes par ces textes en matière de culture et de civilisation et d’ouvrir d'autres perspectives sur la discipline économique tout en travaillant la langue.
Fichier principal
La théorie économique au détour de la fiction le roman didactique.pdf (237.72 Ko)
Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)