Competence in multiple foreign languages as cultural capital in family language policy: Parents’ perceptions - Sorbonne Université Access content directly
Journal Articles International Journal of Applied Linguistics Year : 2023

Competence in multiple foreign languages as cultural capital in family language policy: Parents’ perceptions

Hao Xu
Xia Li
  • Function : Author

Abstract

Family language policy for children's foreign language learning has emerged as an important topic for research on language education policy and second language learning in general. Whilst there is no shortage of studies that examine how parents engage in the formation and transformation of family foreign language education policies, little has been known as to how parents perceive the value of multilingual competence which influences their decisions about how their children's foreign language learning should be planned and resourced. Drawing on Bourdieu's concept of cultural capital, this multiple‐case study explored the perceptions of the parents from 16 middle‐class families with children aged 6–14 in Shanghai via interviews (with their children as well) and textual data. Data analysis reveals that parents perceived the language‐derived cultural capital as measured by its exchangeable social benefits at present or in the future. Their perceptions were thus divided as manifested in the three distinctive approaches they took to conceptualize their children's competence in multiple foreign languages as cultural capital, that is, the extra‐point view (language competence as advantage), immediate deficiency view (lack of such competence as immediate disadvantage), and prospective deficiency view (lack of competence as disadvantage in a future scenario).
La politique linguistique familiale concernant l'apprentissage des langues étrangères des enfants est devenue un sujet important pour les recherches sur la politique d’éducation linguistique, et sur l'acquisition des langues secondes en général. Si de nombreuses études ont examiné la manière dont les parents s'engagent dans la formation et la transformation des politiques familiales de l'apprentissage des langues étrangères, la manière dont ils perçoivent la valeur de la compétence plurilingue des enfants reste à découvrir, d'autant plus que ces perceptions parentales influencent les décisions de planifier et de financer l'apprentissage des langues étrangères de leurs enfants. S'appuyant sur la notion de capital culturel de Bourdieu, cette étude de cas multiples a exploré les perceptions des parents de 16 familles de classe moyenne à Shanghai ayant des enfants âgés de 6 à 14 ans par des entretiens (avec leurs enfants également) et des données textuelles. L'analyse des données révèle que les parents ont perçu le capital culturel dérivant des langues étrangères tel qu'il était mesuré aux avantages sociaux échangeables à présent ou à l'avenir. Leurs perceptions étaient ainsi divisées en trois catégories, comme le montrent les trois approches qu'ils ont adoptées pour conceptualiser la compétence en de multiples langues étrangères de leurs enfants en tant que capital culturel, à savoir la perspective du point supplémentaire (la compétence linguistique est un avantage), la perspective du déficit immédiat (le manque de cette compétence est un désavantage immédiat) et celle du déficit prospectif (le manque de la compétence est un désavantage dans un scénario futur).
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Dates and versions

hal-04255707 , version 1 (25-10-2023)

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Cite

Hao Xu, Xia Li, Zhibin Shan. Competence in multiple foreign languages as cultural capital in family language policy: Parents’ perceptions. International Journal of Applied Linguistics, 2023, ⟨10.1111/ijal.12492⟩. ⟨hal-04255707⟩
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