The Death of Jocasta, Between Visible and Hidden: the Construction of the Tragic Heroism of the Female Character, from the Odyssey and Oedipus Rex to the monologues of Michèle Fabien and Mariana Percovich
La mort de Jocaste, entre visible et caché : la construction de l’héroïsme tragique du personnage féminin, de l’Odyssée et de l’Œdipe Roi aux monologues de Michèle Fabien et de Mariana Percovich
Résumé
This paper examines the treatment of Jocasta’s death through a comparison of two ancient works, the Odyssey and Oedipus Rex, and two modern theatrical recreations, Michèle Fabien’s Jocasta (1981) and Mariana Percovich’s Yocasta (2003), to analyse the way in which variations on this episode directly influence the construction of Oedipus and Jocasta’s tragic heroism. By modifying the Homeric material, Sophocles’ tragedy makes Oedipus the protagonist while Jocasta is sent back to her silence; by shifting perspectives and showing what remained hidden in their rewritings of the ancient play, Fabien and Percovich offer new interpretations of Jocasta’s suicide and bring her to the status of main character.
Cet article étudie le traitement de la mort de Jocaste à travers la comparaison de deux œuvres antiques, l’Odyssée et l’Œdipe Roi, et de deux recréations théâtrales modernes, Jocaste de Michèle Fabien (1981) et Yocasta de Mariana Percovich (2003), pour analyser la façon dont les variations autour de cet épisode influent directement sur la construction de l’héroïsme tragique d’Œdipe et de Jocaste. En modifiant la matière homérique, la tragédie de Sophocle fait d’Œdipe le protagoniste tandis que Jocaste est renvoyée à son silence ; en changeant de perspective et en montrant ce qui demeurait caché dans leurs réécritures de la pièce antique, M. Fabien et M. Percovich offrent de nouvelles interprétations au suicide de Jocaste et la font accéder au statut de personnage principal.
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