Music as metaphor for the interpretation of a play: examples from Sarah Ruhl’s theater - Sorbonne Université Access content directly
Journal Articles Revue Française d'Etudes Américaines Year : 2017

Music as metaphor for the interpretation of a play: examples from Sarah Ruhl’s theater

Abstract

Comparing the script of a play to a musical score suggests a physical approach to the text, based on resonance, voice and silence, and away from “psychological” acting techniques. It also carries connotations of precise timing, bringing to the fore the notion of rhythm, as well as that of leeway or margin of interpretation left to the performer. This article seeks to explore such questions in three plays by Sarah Ruhl, focusing on her use of stage directions, on the way dialogue is arranged on the page, as well as on the sheer sonority of words and lines. The metaphor of the script as score highlights the poetry of Ruhl’s drama in performance, and helps to define the way her writing functions.
Comparer le texte d’une pièce à une partition musicale suggère une approche physique et sonore du dialogue, fondée sur l’alternance entre voix et silence, à l’opposé des techniques de jeu « psychologiques ». Ce parallèle connote également la précision, la cadence : il met en avant la notion de rythme, ainsi que celle de liberté, de marge de créativité laissée à l’interprète. Cet article creuse ces problématiques au fil de trois pièces de Sarah Ruhl, en explorant l’écriture des didascalies, la disposition des dialogues sur la page, la résonance du mot et de la réplique. La métaphore de la pièce comme partition met en relief la poésie scénique du théâtre de Sarah Ruhl, et contribue à définir le fonctionnement de son écriture.
Fichier principal
Vignette du fichier
Article JVC corrigé.pdf (367.41 Ko) Télécharger le fichier
Origin Files produced by the author(s)

Dates and versions

hal-03262446 , version 1 (16-06-2021)

Licence

Identifiers

  • HAL Id : hal-03262446 , version 1

Cite

Julie Vatain. Music as metaphor for the interpretation of a play: examples from Sarah Ruhl’s theater. Revue Française d'Etudes Américaines, 2017, Scores, 4 (153), pp.112-126. ⟨hal-03262446⟩
24 View
36 Download

Share

Gmail Mastodon Facebook X LinkedIn More